Заняття надихає на творчість






 

     Все частіше звучить переконлива думка: позашкільна освіта – унікальна система роботи з дітьми в позаурочний час. Вона має чудові пізнавальні, просвітницькі, творчі можливості.  Діти, обираючи гурток відповідно до своїх інтересів і перебуваючи у творчій атмосфері, мають змогу визначитися з подальшою професією. Дух відвертого спілкування дорослих і дітей, прагнення відкривати в кожному вихованцеві кращі якості, робити кожну дитину центром уваги, навчити творчо мислити та творити прекрасне – це і є основною метою моєї роботи. Коли я запрошую дітей у свій гурток, то намагаюся проводити роботу так, щоб кожна дитина відчула: тут вона в теплій, творчій атмосфері, в рідній оселі.

     Розпочинаю свою роботу з гуртківцями з вивчення індивідуальних особливостей кожного. Мене цікавить не лише питання навчання та ставлення до нього, а рівень вихованості дитини, її ставлення до людей різних професій, батьків, друзів, самої себе. І тому у перші тижні роботи з  набраною групою, намагаюсь провести якомога більше різноманітних справ: екскурсії, прогулянки, розваги, диспути. Це допомагає мені сформувати дитячий колектив і спланувати навчальну та виховну роботу гуртка, враховуючи потреби вихованців. До складу  гуртка входять діти з різних вікових категорій, тому приділяю велику увагу згуртуванню дитячого колективу, створенню в ньому позитивного морально-психологічного клімату, адаптації кожної дитини в новому колективі.

       Заняття намагаюсь організувати, щоб дітям було цікаво. Тому практикую проведення занять в ігровій формі, провожу фізкультхвилинки, спортивні розминки,  вікторини, конкурси, розповідаю цікаві історії,  проводжу екскурсії на виставки тощо. Вважаю, що при проведенні гурткової роботи основними  недоліками є сухість, монотонність, формалізм. І тому завжди шукаю шляхи, щоб викликати у дітей живий інтерес до виконання завдання, «запалити» їх до творчої праці. Вважаю, що процес навчання дітей в гуртках має відбуватися на позитивному емоційному тлі, в психологічно комфортних, ситуативно адекватних для дітей умовах.

     Гурткова робота базується на заохоченні і стимулюванні дітей до обраного виду діяльності, а також формуванню в них стійкого інтересу до творчості й потреби у творчій самореалізації. А тому, стало традицією проводити в гуртку «Дня іменинника»,  різноманітних свят, виставок дитячих робіт, тощо.

      Планування  виховної  роботи проводжу разом з гуртківцями. Це дає змогу враховувати здібності і можливості кожної дитини. Вважаю, коли діти мають право на ініціативу, самостійний вибір справ та заходів, можливість виявляти фантазію, тоді й виховна робота з ними має позитивні плоди. З особливим задоволенням можу відмітити, що такий підхід допоміг розвинути творчі здібності багатьох.   

     Мета роботи  гуртка  - не просто давати знання, а формувати особистість, яка вміє і хоче вчитися, займає позицію активного суб'єкта діяльності.     Саме в позашкільній освіті велике значення надається розвитку творчих здібностей дітей. Важливим результатом оволодіння дитиною творчою діяльністю є усвідомлення себе активним суб’єктом творчості, сформоване емоційно-ціннісне ставлення до рукотворного світу. Показник творчої активності дітей визначається рівнем розвитку естетичного сприймання об’єктів та явищ, умінням працювати з різними матеріалами, використовувати різні техніки, добирати відповідні засоби реалізації задуму, виявляти творчу уяву, естетичну чутливість, емоційно-ціннісне ставлення до навколишнього.

      Відомо, що творчі здібності дітей найбільш ефективно розвиваються у ході продуктивної творчої діяльності. Творчість, індивідуальність, фантазія проявляються у навіть мінімальному відході від зразка. Творчість дітей, на мою думку, це -процес створення ними оригінальних виробів, у ході роботи над якими діти самостійно застосовують засвоєнні знання, уміння, навички, здійснюється їх перенесення, комбінування відомих способів діяльності або створення нового для дитини підходу до виконання завдання.  Тому творча діяльність емоційна, приваблива для дітей; впливає на всі сторони життя особистості; допомагає задовольнити потреби у діяльності, самопізнанні; спонукає до пошуку. Саме у творчій діяльності розвиваються якості творчої особистості. Слід зазначити, що якості творчої особистості розвиваються завдяки системі педагогічних дій, спрямованих на формування у дітей прагнення до засвоєння нових знань, нових способів діяльності.

     Всю свою діяльність, я підпорядковую головній меті - створення умов для розкриття індивідуального світу дитини, що переступила поріг гуртка. Головною запорукою мого успіху  у навчально-виховномупроцесі є активна участь у ньому дітей. Тому, япостійно дбаю, щоб активність кожної дитинибула спрямована не тільки на  здобуття знань, а й  на отримання певних умінь та навичок.

     Я, намагаюся бачити гурткове життя у всій його складності й різноманітності, розуміти  характер дітей, вміти втілювати загальні ідеї виховання і розвитку у творчій діяльності.

     Зміна цілей позашкільної освіти зумовлює нові пріоритети: на перший план висувається людина, особистість яка здатна до саморозвитку і самореалізації. 

     Заняття в гуртку «Виготовлення сувенірів» допомагає дітям розумно й цікаво проводити свій вільний час, пробуджує допитливість, любов до знань.

     На заняттях гуртка навчаю  дітей виготовляти витинанки, вироби способом паперопластики за схемами, створювати композиції, букети, конструювати вироби із природних матеріалів, конструювати і виготовляти іграшки із ниток, виконувати ручні шви, робити розмітку і розкроювати тканини, виготовляти м’які іграшки за викрійками і за власним задумом, плести гачком ланцюжок, виконувати двобічне плетіння стовпчиками й плетіння по колу, працювати за схемами, самостійно створювати схеми й вироби за ними, виготовляти сувеніри з утилізованих пластмасових виробів.

     Щороку вихованці  гуртка приймають участь у Всеукраїнських, обласних та міських виставках-конкурсах з технічної творчості, де завжди займають призові місця. Такий підхід до навчання та виховання вважаю актуальним завжди.

     Протягом своєї педагогічної діяльності намагаюся бачити дитину не такою, якою вона є, а якою може стати за сприятливих для її розвитку умов. Я прагну, щоб мої вихованці не тільки механічно засвоювали готову інформацію, а й могли самостійно робити вибір, вирішуючи навіть незначне, але проблемне питання.

     Моїм творчим кредо є:

1.     Кожній дитині надати міцні знання.

2.     У кожній дитині бачити неповторну особистість, індивідуальність.

3.     Кожну  хвилину перебування дитини на гуртку перетворити для неї на радість.

     Шляхи удосконалення роботи з дітьми безмежні. Можливі досягнення і на добре знаних дорогах, але найцікавіші – власні. Особливо, коли вони торуються разом з дітьми і задля них.

                                                            Самойленко Л.А.     

                                                            керівник гуртка «Виготовлення сувенірів»

                                                            Южноукраїнської Станції юних техніків