З досвіду роботи керівника гуртка

«Паперопластика»

Мирошниченко Оксани Миколаївни


Жити й працювати задля того, щоб кожний вихованець
зумів власними силами вибудувати для себе міцне
моральне, інтелектуальне та психологічне підґрунтя для
свого майбутнього життя – успішного й щасливого

     Для кожної країни досить значущим є все, що пов’язано з формуванням інтелектуальної творчої особистості. Від вирішення цього завдання багато в чому залежить розвиток країни та нації.

     Нині з’явилася нагальна потреба суспільства в творчих, діяльних та обдарованих, інтелектуально й духовно розвинених громадянах. Тому проблема виявлення та «вирощування» талантів має велике значення. Але важливе значення має й те, як почуваються ці таланти, якими людьми вони стануть, поки ростуть і коли виростуть.

     Одним з актуальних завдань сучасної позашкільної освіти є розвиток творчого, нес­тандартного просторового мислення і застосування його у практичній ді­яльності. І чим раніше діти будуть залучені до цього процесу, тим легше вони в подальшому будуть стверджуватися як особистості, проявляти творчий індивідуальний потенціал.

     Саме це завдання ставиться при організації гуртків виготовлення поробок із паперу, особливо зараз, коли у світі набуло великої популярності й поширення традиційне японське мистецтво — оригамі. В Україні новий імпульс одержали й національні види декоративно-ужиткового мистец­тва— витинанки та паперопластика. На їхній базі провідні майстри оригамі створили нові напрями мистецтва цього виду — аерогамі та папе­ропластика геометричних фігур.

     Прийоми створення, форми, конструктивні властивості виробів із па­перу останнім часом знаходять застосування в різних галузях діяльності людини: автомобілебудуванні, космічних конструкціях, архітектурі, ди­зайні інтер'єру та екстер'єру, упаковках товарів і продуктів.

     Отже, мистецтво створення поробок із паперу дає широкі можливос­ті для розвитку творчих здібностей учнів, зокрема уміння уявляти, фан­тазувати, читати й самим виконувати схеми, шукати оптимальну форму та будову, пояснювати послідовність створення виробу, концентрувати увагу, дотримуватися чіткості й акуратності в роботі, знаходити кольо­рове вирішення. Тим більше, що під рукою завжди знайдеться аркуш па­перу, а практика й наукові дослідження показують, що навчання в гуртку допомагає успішному оволодінню знаннями з усіх предметів шкільного курсу.

     Метою гуртка є формування компетентностей особистості у проце­сі створення поробок із паперу.

     Основні завдання, над якими я працюю, полягають у формуванні таких компетентностей:

  • пізнавальної: оволодіння знаннями про папір, його виробництво,
    види, властивості, способи конструювання з паперу;
  • практичної: формування вмінь і навичок роботи з папером; виготов­-
    лення поробок у різних техніках, застосування основних прийомів роботи;
  • творчої: формування творчої особистості, емоційний, фізичний та
    інтелектуальний розвиток; задоволення потреби особистості у творчій самореалізації;
  • соціальної: виховання культури праці; формування дружніх стосун­-
    ків у колективі; відчуття відповідальності, колективізму, взаємодопомоги.

     У процесі занять, намагаюся реалізувати нав­чально-виховні завдання: формування творчої особистості, дружніх стосунків, відчуття відповідальності, колективізму, взаємодопомоги, творчо­го використання національних традицій.

    Навчально-виховний процес спрямований на виховання учня як суб’єкта культури і власної творчості. Я, намагаюся забезпечити духовний розвиток особистості, навчити вихованців мистецтву жити і вчитися, адже навчання- головна праця учня. Я вважаю, що надто однобоке життя у тих, хто знає лише уроки, хто цінує в собі тільки знання, а не цікавиться творчою діяльністю. Бо суспільству потрібна всебічно розвинена творча особистість. У своїй роботі я керуюся порадою О.А.Захаренка: «Вчити дітей не лише своєму предмету, а й тому, що тобі найкраще дається, в чому ти почуваєшся як професіонал. Якщо в тебе іншого таланту немає, зміни професію, бо ти залишишся для дітей сухим фізиком, математиком».

     Для мене робота з дітьми потрібна і цікава. Вона не здається мені виснажливою, «де нерви паляться, мов хмиз, моє серце не рветься в шепоті і гаді». Воно б’ється сьогодні в унісон з нашою нелегкою епохою і, сподіваюся, буде битися в майбутньому в унісон з серцями моїх вихованців. Вихованці гуртка беруть участь у різних виховних заходах: складають сценарії до свят, проводять тематичні виставки, ярмарки, конкурси.

    Одним з основних принципів навчання, яким я керуюся - принцип від простого до складного. Цей принцип полягає в поступовому розвитку творчих здібностей дітей. 

     Успіх виховання й навчання багато в чому залежить від того, які методи й прийоми використає педагог, щоб донести до дітей певний зміст, сформувати в них знання, уміння, навички, а також розвити здатності в тій або іншій області діяльності. 

     У процесі організації навчання розвитку творчих здібностей надаю перевагу загально дидактичним принципам: 

- науковості, систематичності, послідовності, доступності, наочності, активності, міцності, індивідуального підходу. 

     На заняттях застосовую елементи гри, що сприяютьрозвитку творчих здібностей дітей. Для цього використовую ігри нового типу: творчі, розвиваючі ігри, які при всій своїй розмаїтості об'єднані під загальною назвою не випадково, вони всі виходять із загальної ідеї й мають характерні творчі здатності.

      Для ефективності розвитку творчих здібностей у дітей необхідно дотримуватись таких умов: 

     - розвиток здібностей потрібно починати із самого раннього віку; 
     - творчі ігри повинні бути різноманітні по своєму змісті, тому що створюють атмосферу вільної й радісної творчості.