З досвіду роботи керівника гуртка
«Паперопластика»
Мирошниченко Оксани Миколаївни
Жити й працювати задля того, щоб кожний вихованець
зумів власними силами вибудувати для себе міцне
моральне, інтелектуальне та психологічне підґрунтя для
свого майбутнього життя – успішного й щасливого
Для кожної країни досить значущим є все, що пов’язано з формуванням інтелектуальної творчої особистості. Від вирішення цього завдання багато в чому залежить розвиток країни та нації.
Нині з’явилася нагальна потреба суспільства в творчих, діяльних та обдарованих, інтелектуально й духовно розвинених громадянах. Тому проблема виявлення та «вирощування» талантів має велике значення. Але важливе значення має й те, як почуваються ці таланти, якими людьми вони стануть, поки ростуть і коли виростуть.
Одним з актуальних завдань сучасної позашкільної освіти є розвиток творчого, нестандартного просторового мислення і застосування його у практичній діяльності. І чим раніше діти будуть залучені до цього процесу, тим легше вони в подальшому будуть стверджуватися як особистості, проявляти творчий індивідуальний потенціал.
Саме це завдання ставиться при організації гуртків виготовлення поробок із паперу, особливо зараз, коли у світі набуло великої популярності й поширення традиційне японське мистецтво — оригамі. В Україні новий імпульс одержали й національні види декоративно-ужиткового мистецтва— витинанки та паперопластика. На їхній базі провідні майстри оригамі створили нові напрями мистецтва цього виду — аерогамі та паперопластика геометричних фігур.
Прийоми створення, форми, конструктивні властивості виробів із паперу останнім часом знаходять застосування в різних галузях діяльності людини: автомобілебудуванні, космічних конструкціях, архітектурі, дизайні інтер'єру та екстер'єру, упаковках товарів і продуктів.
Отже, мистецтво створення поробок із паперу дає широкі можливості для розвитку творчих здібностей учнів, зокрема уміння уявляти, фантазувати, читати й самим виконувати схеми, шукати оптимальну форму та будову, пояснювати послідовність створення виробу, концентрувати увагу, дотримуватися чіткості й акуратності в роботі, знаходити кольорове вирішення. Тим більше, що під рукою завжди знайдеться аркуш паперу, а практика й наукові дослідження показують, що навчання в гуртку допомагає успішному оволодінню знаннями з усіх предметів шкільного курсу.
Метою гуртка є формування компетентностей особистості у процесі створення поробок із паперу.
Основні завдання, над якими я працюю, полягають у формуванні таких компетентностей:
У процесі занять, намагаюся реалізувати навчально-виховні завдання: формування творчої особистості, дружніх стосунків, відчуття відповідальності, колективізму, взаємодопомоги, творчого використання національних традицій.
Навчально-виховний процес спрямований на виховання учня як суб’єкта культури і власної творчості. Я, намагаюся забезпечити духовний розвиток особистості, навчити вихованців мистецтву жити і вчитися, адже навчання- головна праця учня. Я вважаю, що надто однобоке життя у тих, хто знає лише уроки, хто цінує в собі тільки знання, а не цікавиться творчою діяльністю. Бо суспільству потрібна всебічно розвинена творча особистість. У своїй роботі я керуюся порадою О.А.Захаренка: «Вчити дітей не лише своєму предмету, а й тому, що тобі найкраще дається, в чому ти почуваєшся як професіонал. Якщо в тебе іншого таланту немає, зміни професію, бо ти залишишся для дітей сухим фізиком, математиком».
Для мене робота з дітьми потрібна і цікава. Вона не здається мені виснажливою, «де нерви паляться, мов хмиз, моє серце не рветься в шепоті і гаді». Воно б’ється сьогодні в унісон з нашою нелегкою епохою і, сподіваюся, буде битися в майбутньому в унісон з серцями моїх вихованців. Вихованці гуртка беруть участь у різних виховних заходах: складають сценарії до свят, проводять тематичні виставки, ярмарки, конкурси.
Одним з основних принципів навчання, яким я керуюся - принцип від простого до складного. Цей принцип полягає в поступовому розвитку творчих здібностей дітей.
Успіх виховання й навчання багато в чому залежить від того, які методи й прийоми використає педагог, щоб донести до дітей певний зміст, сформувати в них знання, уміння, навички, а також розвити здатності в тій або іншій області діяльності.
У процесі організації навчання розвитку творчих здібностей надаю перевагу загально дидактичним принципам:
- науковості, систематичності, послідовності, доступності, наочності, активності, міцності, індивідуального підходу.
На заняттях застосовую елементи гри, що сприяютьрозвитку творчих здібностей дітей. Для цього використовую ігри нового типу: творчі, розвиваючі ігри, які при всій своїй розмаїтості об'єднані під загальною назвою не випадково, вони всі виходять із загальної ідеї й мають характерні творчі здатності.
Для ефективності розвитку творчих здібностей у дітей необхідно дотримуватись таких умов:
- розвиток здібностей потрібно починати із самого раннього віку;
- творчі ігри повинні бути різноманітні по своєму змісті, тому що створюють атмосферу вільної й радісної творчості.